בניית מודלים לאדריכלים

בניית מודלים לאדריכלים

דגם אדריכלי הוא דגם מוקטן בקנה מידה של בניין, שכונה או סביבה עירונית המדמה מבנה קיים או מתוכנן. בניית מודלים לאדריכלים כוללת מספר שימושים אפשריים למשל: הצגה של מבנה קיים לצורך התרשמות באופן שונה מהתרשמות מהבניין האמיתי. כמו כן  הדגם מאפשר את ראיית הבניין בשלמותו, מכל הזויות, ללא הצורך בסיור פיזי סביבו.
עוד שימושים אפשריים לבניית מודלים לאדריכלים הוא הצגת מבנה מתוכנן לצורך אישור, שיווק או יחסי ציבור. הדגם נבנה כחלק מתהליך תכנון אדריכלי ומשמש כלי תכנוני בידי אדריכל. בנוסף דגם עבודה מוקטן אשר מדמה את מאפייניו הפיזיים של הבניין ובחינת צרכיו ההנדסיים, גם כן משמש ככלי תכנוני יעיל לפני ביצוע העבודה.
דגמים נבנים בדרך כלל מקרטון, מנייר או מחומרי גלם אחרים. הקרטון הוא מוצר טוב מכמה סיבות, שימושי הקרטון השכיחים אינם מחייבים רמת גימור גבוהה של קרטון ולפיכך מתאפשר הייצור של הקרטון מנייר ממוחזר. מבנה הקרטון הגאומטרי מקנה לו חוזק כפיפה שאינו קיים בנייר, ובנוסף לכך משקלו הסגולי נמוך.

דגמים פשוטים נבנים מקרטון ביצוע ודגמים הדורשים רמת גימור גבוהה יותר ועמידות לאורך זמן נבנים מקרטונים איכותיים כגון "קרטון מוזיאון", "פספרטו" ועוד. מודלים נבנים גם מעץ, עיסת נייר וחומרים אחרים ומשלבים בתוכם כמעט תמיד עוד חומרים נוספים התורמים להדמיית הבניין.
המעטפת החיצונית של מרבית הבניינים, אם כי ודאי לא כולם, בנויה ממישורים בצורות שונות המרכיבים את צורתם התלת ממדית של הבניין. מישורים אלו נחתכים מתוך גליונות הקרטון ומודבקים זה לזה בזווית ובגודל הנכון. חיתוך הקרטונים נעשה על פי רוב בהתאם לתוכנית אדריכלית המודפסת באותו קנה המידה של הדגם
לדגם המיועד לתצוגה, מוסיפים לרוב אלמנטים ההופכים אותו ל"חי" – כלומר עצמים נוספים המקנים לו מראה של סביבה מיניאטורית אמיתית. עצמים אלו כוללים אנשים, מכוניות, צמחייה וכדומה. כל אלה מתווספים אל הדגם לפי הקנה המידה הכולל.

למודל ניתן להוסיף אפקטים מיוחדים הכוללים שימוש באמצעים חשמליים או מכניים בהצגת הדגם. השימוש הנפוץ ביותר הוא בעזרת תאורה המורכבת בתוך הדגם ומאירה את המבנה או המבנים מבפנים. באופן זה מתקבל אפקט מיוחד המדגיש, על פי בחירת האמן, את הנקודות המרכזיות הראויות לתשומת הלב העיקרית ואף עשוי להמחיש את מראה הבניין בלילה חיתוך לייזר לאדריכלים